SPECIAL ANNOUNCEMENT

PLEASE DO NOT REMOVE RIQZMIE CREATION BANNER FROM YOUR BLOG UNTIL WE SOLVE OUR PROBLEM WITH PHOTOBUCKET..WE WILL INFORM HERE AFTER WE REPLACE OUR NEW BANNER..PLEASE AWARE WITH THIS WARNING..THANK VERY MUCH FOR YOUR SUPPORT


my new website is still under construction..
http://www.riqzmiecreation.com/

http://www.loniavillage.com/

for all the visitor ,seller or buyer at loniavillage.com ...just for the info that now this website is under upgrading and please wait for news..thank very much

ADVERTISEMENT!

TANAH UNTUK DIJUAL;
LOKASI DI ULU YAM,SELANGOR..KELUASAN 3.5HEKTAR
EMAIL UNTUK KETERANGAN LANJUT;
yati_salem@yahoo.com

HOW TO LESS YOUR PETROL FOR YOUR CAR;
http://www.maxfuelpower.com/ref.plx?MN00028

*post terbanyak telah dimenangi oleh cik nur laily dari seremban..sila datang lagi ke http://www.loniavillage.com/
dan aktif kan diri anda disana..

masak lemak cili padi ikan tenggiri bersama sayur maman

Wednesday, February 11, 2009


1.ikan tenggiri seekor
2.inilah rupanya sayur maman sesudah disiang ye..sayur ni mak jiran kat kampung yang kasi kat mak akak..sayur ni adalah dalam sekilo jee..time kasih acik kat kampung tu yee

3.lepas di basuh sayur tadi..didihkan air dalam periuk besar dan bila dah mendidih terus je terjunkan si maman tadi..hati2 wap air tu mak datuk panasnye..
4.inilah ropanye bila si maman tu dah ada dalam periuk



5.lepas maman dah layur dalam 2 minit je pastu alirkan bawah air paip dan tapiskan ye
6.ni cili api mak akak pungut kat belakang rumah..cili api ni tak silap akak mak akak dah jemur dalam seminggu pastu mak akak mesin kering jee..so senang bangat sih bila nak masak ..just cedok je ikut sesuka hati..hehe7.asam keping 3 keping jee..

8.kelapa sebijik setengah yg dah diparut pastu mesinka supaya senang nak perah ye
9.tapiskan dalam penapis
10.tapiskan untuk kedua kalinye sisa2 yg tertinggal masa menapis kali pertama tadi guna penapis kopi kat dapur lak ye..pastukan takde lah sisa kopi yg tertinggal..takut lak lauk cili api jadik lauk kopi heheh..
11.biarkan santan yg sudah ditapis tadi didalam mangkuk selama 10 minit kasi mendap dan dapat santan pekat terapung kat atas..pastu asingkan guna senduk dan sendukkan santan yg pekat dalam 2' dari atas..buat perlahan2
12.ini dia rupa santan pekat ye,,yg santan cair tadi jangan buang ye..
13.ok mula2 masukkan santan cair dan masukkan cili mesin tadi dalam 3 sudu kecil bersama 2 sudu kecil kunyit juga..dan biarkan masak dengan api perlahan dalam 5 minit ..masukkan sekali dengan asam keping tadi ye
14.setelah itu masukkan ikan tenggiri dan biarkan masak dalam 5 minit lagih
15.masukkan si maman yg telah di rebus tadi..dan biarkan dalam seminit

16.kemudian masukkan santan pekat dan ratakan didalam kuali tadi
17..selepas 5 minit ..daaa..dah leh makan yee..satu lagi jangan lupa garam secukup rase..

apa2 pertanyaan leh email ye

yati_salem@yahoo.com

4 comments:

d'muffins said...

salam rizq... wah wah wah... buat jewelery pandai, masak pun pandai... ish2.. kalo dpt berjiran ni best ooo... hehehehe... mcm sedap le msk lemak tu... salam kenal2an...

riqzmie said...

hahah..kak memang patutlah kak kita berjalan..baru best ekk..

alan said...

napa tak pakai santan kotak je? leceh nak perah2 santan ni.

riqzmie said...

hehe..paki santan kait ni lagih best dek nonn..tapi kalo susuah nak dapat santan perah ni paki santan kotak pon leh gak..